Jaki pasek napędowy?

Wielu z nas zastanawia się jaki pasek napędowy wybrać z pośród bogatej oferty zamienników, a może najlepszym rozwiązaniem będzie oryginalny pas? Poniżej postaram się choć w małym stopniu ułatwić Wam wybór.  Wielu z użytkowników korzysta tylko i wyłącznie z serwisów, więc nie do końca są zainteresowani  doborem paska, skoro ktoś zrobi to za nich. Warto przeczytać poniższy tekst, choćby po to, aby nie dać się zrobić w ,,konia’’  w serwisie.  Nie ma co ukrywać, że większość uszkodzeń pasa napędowego jest spowodowana przez nas samych użytkowników. Jak temu zapobiegać ? Odpowiedź znajduje się poniżej.

Aby poznać siły działające na pas, należy poznać zasadę działania bezstopniowej przekładni  CVT, która znajduje się w naszych pojazdach. Na podstawie filmu znajdującego się poniżej przedstawię podstawowe zasady działania przekładni CVT .

System CVT  ( Continously Variable Transmition ) składa się z trzech głównych elementów: wariatora, talerza odbierającego oraz paska. Każde z kół posiada dwa stożkowe talerze, po których przesuwany jest pas w miarę zwiększania prędkości obrotowej silnika. Działanie CVT najprościej można by porównać do zasady działania przerzutek rowerowych, wraz ze zmianą średnicy zębatki zmienia się przełożenie, z tą różnicą że w przekładni CVT wszystko dzieje się automatycznie i bezstopniowo. Wraz z dodaniem gazu, rośnie prędkość obrotowa wału, na którego końcu zamontowany jest wariator. W wariatorze znajdują ciężarki, siła odśrodkowa sprawia że ciężarki przesuwają się przybliżając stożkowe talerze do siebie, pasek wędruje w górę , po odjęciu gazu siła odśrodkowa maleje, talerze wariatora oddalają się od siebie, pasek wędruje w dół.

Znając podstawową zasadę działania przekładni, możemy wyobrazić sobie jak wytrzymały powinien być pas napędowy, gdyż przenosi całą moc silnika na koła naszego pojazdu. Naturalnym zjawiskiem jest zużywanie się pasa napędowego, w przekładni występuje tarcie, wysoka temperatura oraz często pod dużym obciążeniem  występuje uślizg paska . Wszystkie te czynniki powodują że pasek nieustannie ściskany przez talerze zużywa się zmniejszając swą szerokość. Objawia się to spadkiem prędkości maksymalnej, gdyż zużyty węższy pasek  nie jest w stanie pracować po maksymalnym obwodzie koła wariatora.  Każdy producent pojazdu, określa minimalną szerokość pasa przy której powinien zostać wymieniony. Kolejną przesłanką do wymiany paska są pęknięcia , rozwarstwienia, utrata zębów. W najgorszym wypadku nie wymieniony na czas pasek pęka. Po za utratą napędu na kołach i powrót na holu, elementy rozerwanego pasa mogą uszkodzić samą przekładnie. Dlatego tak ważne jest aby przestrzegać okresowych wymian, kontrolować zużycie pasa oraz używać tylko wysokiej jakości pasków.

Na rynku jest wiele różnej jakości zamienników,  skupmy się na jednej z marek DAYCO ( w mojej ocenie najlepszej z pasów zamiennych ). Dayco jest znanym producentem wszelkiego rodzaju pasków stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym, a w tym do quadów. Producent podzielił swoje produkty na trzy serie HP , HPX, XTX. Do wielu pojazdów dostępna jest wersja z każdej z serii.

HP- jest to najniższa seria pasków, producent podaje że są odpowiednikiem oryginalnego, co nie do końca jest prawdą. Paski z tej serii nadają się do zastosowania do pojazdów o maksymalnej pojemości 400 ccm

HPX- są to paski z średniej serii , producent podaje że są to paski wzmocnione względem oryginału. W praktyce na paskach z tej serii można przy seryjnym pojeździe można przejechać 3-4 tyś kilometrów. Paski z tej serii nadają się do jednocylindrowych pojazdów nie przekraczających pojemności  750 ccm (do dwucylindrowych pojazdów, ze względu na dużą moc i moment obrotowy np: Kawasaki Brute Force 650 750 KFX 700 czy Can-Am 650 800 zaleca się paski XTX )

XTX – jest to najwyższa linia pasków Dayco, producent podaje że ta seria została stworzona do extremalnej jazdy, pasy te oprócz maksymalnej wytrzymałości, dzięki specjalnej konstrukcji zapobiegają ślizganiu się przekładni. W rzeczywistości, pasy te są odpowiednikiem oryginalnych, jednakże w znacznie korzystniejszej cenie. Nadają się do stosowania we wszystkich pojazdach o pojemności do 1000 ccm

Na nic zda się najmocniejszy pas na rynku, jeśli użytkownik nie będzie potrafił się z nim obchodzić. Wiele pojazdów oprócz standardowego wyposażenia posiada: wyciągarki, zderzaki, ciężkie opony o agresywnym bieżniku. Wszystko to sprawia że masa pojazdu znacząco rośnie. Podstawowym błędem jest brak stosowania reduktora, który w znaczącym stopniu zmniejsza siły jakie musi przenieść pasek. Zaleca się używanie reduktora  często jak to tylko możliwe: podczas przepraw, holowania przyczepki, głębokiego zakopania, podjazdu pod strome wzniesienie, przejazdu przez rów ,nie wspominając o odśnieżaniu. Co prawda stosowanie reduktora nieznacznie zwiększa zużycie paliwa, ale jest to ulgą dla silnika oraz przekładni, w tym pasa. Do uszkodzeń pasa dochodzi również poprzez nieprawidłowy montaż w serwisie bądź we własnym zakresie. Większość pasów jest kierunkowych, strzałki na produkcie informują o kierunku obrotu, złe założenie może skutkować uszkodzeniem pasa. Bardzo ważną rzeczą jest weryfikacja stanu talerzy kół przekładni. Wiele serwisów oraz użytkowników nie zwraca na to uwagi, dopiero po uszkodzeniu kilku pasów zastanawiamy się czy wina aby nie tkwi w przekładni . Przed montażem należy bezwzględnie sprawdzić czy talerze są gładkie, nie posiadają głębokich rys, wżerów. Kolejnym czynnikiem wpływającym na trwałość pasa jest temperatura, CVT jest przekładnią cierną, w której wydzielają się bardzo duże ilości ciepła, więc musi być odpowiednio chłodzona. Chłodzenie odbywa się po przez rury doprowadzające oraz odprowadzające powietrze. W przypadku przytkania którejś z nich znacząco rośnie temperatura, co może doprowadzić do nadtopienia paska napędowego.